Träning kombinerat med lek

Häromdagen gick jag ner med Jacquard till ridhuset med repgrimman. Det var i onsdags efter en ganska lyckad träning med Surprise, ridhuset var ledigt redan efter halv 8 på kvällen. 

Med högtalare till mobilen satte jag på musik på högsta volym och vi började "träningen", jag tog fram lite bommar både liggandes och lite upphöjda så att han fick lyfta på benen lite.
Väldigt länge arbetade jag med repgrimman, hållandes längst ut i grimskaftet. Det gick riktigt bra då han var med på noterna, så efter ett tag arbetade jag med honom lös.
Man kan säga att vi tränade lite horsemanship idag... Fast ändå inte då jag inte följde "böckerna".

Jag har ändrat mitt sätt från träning till mer lek, jag leker med honom i ridhuset. Testar mig fram, till och med dansar med honom. Det fanns även en flagga därinne som vi lekte lite med, otroligt kul var det.
Jag älskar också hur man kan reglera längden på skrittstegen, genom att själv gå med långa steg eller korta. Jag vill inte jaga runt honom, "tvinga" honom att galoppera runt, byta varv bara för att jag höjer handen... Kan säga att det är en ganska vanlig metod jag själv också höll på med lite förut, men inte längre.
Ibland fattar jag inte varför jag inte gör det här oftare? Bara ta ut hästen och leka med den. Vi höll på i över en timma innan klockan blev för mycket, helt underbart då man var själva i ridhuset och stallet den kvällen. 

Men jag älskar också att dela med mig, som vid två speciella tillfällen, två olika somrar, två olika hästar... 

Bonito,
 22 juli 2008 tog jag ut honom en eftermiddag till ridhuset, tränade horsemanship och lekte lite med honom lös. Tror ni inte halva ridlägret satt på läktaren och kollade? Och jag till en början var nervös, jättenervös, varför ska alla sitta där och kolla för? 
Men det släppte, och istället för att bry mig så mycket om människorna på läktaren körde vi vårat vanliga race och delade med oss utav den. Det var underbart! 

- utklipp från bloggen jag hade då :)

Jacquard, sommaren 09 red jag honom barbacka med hackamore i ridhuset. Lägereleverna satt uppe i kafeterian och hade kvällsmål tills jag tog av tränset... Då samlade sig alla på läktaren istället. 
Jag red runt med ett grimskaft runt halsen i både skritt, trav och galopp, gjorde volter, bytte varv, vände snett igenom med ökad steglängd, gjorde halt bara genom att andas ut. Han lyssnade på minsta lilla, och aldrig har så många kollat medan jag själv tränat... För mig var det bara en vanlig dag där jag tränade utan grejer, men det blev så speciellt då vi fick dela med oss utav det... Men trots alla på läktaren var det bara jag och han, dansandes till musiken... 


- en bild från ett tidigare träningstillfälle


Kommentarer
Postat av: minna

sånt där är bara för häftigt, härligt när man får uppleva något sådant. Inte för att jag har det men skulle gärna vilja, det har aldrig varit läge för det eller rättare sagt har jag aldrig fått. Du får ta och visa det sen när jag kommer, sry för att jag inte har tagit tag i det men har lite fullt upp just nu. saknar dig. <3

2010-02-26 @ 22:55:33
URL: http://minnajmn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0