dagens träning

Jacquard
Busponnyn fick komma ut idag, vi tog en vända på andra sidan med hackamoret och mina underbara delade bomullstyglar.
Han var riktigt pigg och bjöd på bra framåt. Istället för att jobba lät jag honom gå lite där han ville vilket kan vara hur mysigt som helst.
Vi skrittade en hel del och han fattade direkt galopp när vi började trava. Vi travade hela vägen tills jag lät honom falla in i galopp då jag vågade lita på broddarna och underlaget.

Precis innan vi kom iväg på ridturen fick alla andra hästar mat i krubban, det gjorde Jacken riktigt otålig och på dåligt humör. Det var skönt att han tyckte livet lekte ute i skogen iaf.


Surprise
Jag valde då att ta Prisen på min ridlektion idag. Det börja bra på vägen ner till ridskolan som han, för första gången fick testa mig!
Det går bra halvvägs tills vi närmar oss brunnen, då han utan förvarning tvärvänder och galopperar hemåt. När jag sen försöker vända tillbaka honom står han lite på bakbenen och kämpar emot.
Tillslut lyckas jag vända honom igen och kortar tyglarna lite, är mer beredd. Får honom att skritta några meter tills han lyckas vända igen, nu kom han inte lika långt men han fortsatte skritta mot hemmet. Han står på bakbenen och gör något knasigt hopp när jag försöker vända.
Eftersom jag hade tid o passa så hoppade jag av och gick en bit innan jag satt upp igen (efter brunnen då) och sista biten gick bra.

Jag var inte förvånad då hans ägare har förvarnat mig om att han kommer testa :) Men jag är också van.. så det här är inte speciellt nytt för mig med hästar som vill vända och stegra. Kan ju rabbla upp Jaffa, Bonito och Jacquard... hmn.

Vi var cirka 10 min sena, men det gjorde inget för alla hade bara hunnit sitta upp på sina hästar. När vi gick in i ridhuset var han ganska spänd, snurrade lite när jag tog av grejerna och ville gå iväg direkt när jag satt upp.
Men lugnade sig lite direkt när vi började skritta runt i ridhuset.

Han var mycket mer avslappnad idag och steget var mycket bättre än i tisdags, det var det första min ridlärare sa till mig (hon hade kollat lite i tisdags).
Under lektionens gång gick det bättre och bättre och han vart mer och mer avslappnad. På slutet gick han riktigt stadigt och fin och han var inte alls "stark" idag som han var i tisdags. Vi tog det ganska lugnt på lektionen och det passar ju bra för oss just nu.
Jag är nöjd, riktig rolig häst att jobba med. Det här var tredje gången jag rider honom och han påminner lite om Bruno (en unghäst på ridskolan som jag ridit en hel del).

Imorgon ska han också få komma ut, så får vi se vad han hittar på för bus då :)


Kommentarer
Postat av: bäst

Bruno :D

2010-01-08 @ 17:38:46
URL: http://saraklein.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0