Dagens träning


Med Surprise
Det var min första lektion då jag missade starten. Working equitation är en ny gren för mig och det ska bli intressant att lära sig mer om den.
Idag fick jag tyvärr inte veta så speciellt mycket, det var mest träning. Men vad jag fick veta är att alla moment i den här grenen görs bara i skritt eller galopp, alltså ingen trav och att man hela tiden rider med en hand.

Vi tränare på ryggning idag, att kunna styra och svänga. 
Vi fick rygga i en volt och genom en liten labyrint (med en böjd).
Tekniken är att man svänger med framdelen, inte bakdelen. Man ska alltså tänka på att flytta framdelen, rygga, flytta framdel, rygga, flytta och rygga. 
Prisen kan det där, men han ville inte riktigt så vi tog det lugnt, ett steg i taget. Till en början är det bra att ta det lugnt, ett steg, vänta lite och sedan ett steg igen. 
Allt eftersom flyter det på mera. 
Vi tränade också på att...
Fatta galopp från skritt och att bryta av till skritt igen. Det gick mindre bra för mig, men med tiden kommer det bli bättre.  Vi galopperade också slalom mellan några koner.

Vi jobbade självständigt hela lektionen, jobbade med det vi kände för.

Dagens form/humör
Såklart hade jag försovit mig, fick hur brådis som helst. Surprise hade fått stå inne på morgonen och var väldigt stressad då han inte hade fått följa med de andra hästarna ut i hagen.
Men jag försökte att själv vara lugn för att inte stressa upp honom mera, kanske bäst att låta honom få gå ut i hagen nästa gång.
Kom "bara" 15 min för sent... Men Prisen hade lugnat sig så fort vi hade börjat röra på oss, det var skönt.
Jag var inte på så jättebra humör, hade alldeles för mycket tankar i huvudet, kunde inte koncentrera mig. Så jag slutade med övningarna och började rida dressyr, det gjorde jag fram till att mamma kom med nästa häst och nästa träning började.




Med Jacquard
Det här är en utav de roligaste grenarna jag vet, något jag och Jacken kommer satsa på i framtiden. Vi har tränat tornerspel i cirka ett halvår nu.
Som sagt så missade jag förra gången så det här var första träningen för oss iår. Precis som i WE träningen så brukar vi träna lite självständigt med olika moment. Men idag var det annat...

Överlämningar
Som i stafetter och gymnkana så måste man kunna lämna över ett spö, klappa hand eller något liknande till sina medspelare. I tornerspel är det bra att kunna, fast mötandes i full galopp då.
Vi gjorde det som en egen stafett där vi turades om att galoppera med en pinne, runda en kon och komma tillbaka till nästa häst som står redo i "fållan", lämna över pinnen för att sedan ställa upp vid sidan.
På så sätt fick vi övningen att rulla på bra.


Syfte med övningen
Först och främst tränade vi det för att bli snabbare vid överlämningarna, men också för att hästarna ska öva på att våga mötas i full galopp.
Våra hästar var förvånansvärt modiga och klarade övningen väldigt fort, det var bara en häst (som inte varit med så länge) som kastade sig och tyckte det var skitläskigt.
Vi tog det lugnt i början men ökade svårigheterna allt eftersom. Nu skulle den man mötte fatta galopp innan överlämningen sker, på så sätt vinner man tid och det går mycket smidigare.

Kan erkänna att det var lite läskigt till en början, och jag förstår hästarna.
Att möta en annan i full galopp är inget att leka med, det krävs full koncentration då en olycka lätt kan förekomma. Men vem har sagt att tornerspel är ofarligt? Verkligen inte, därför jag gillar det, spänningen i det hela.
Vi avslutade med att ta tid, ju snabbare vi var desto bättre, sen skulle vi slå tiden också.

Lärorikt
Både hästar och ryttare blir modigare efter den här övningen, samtidigt som man tränar på att snabbt fatta galopp, svänga fort och gasa igen. Grym träning med andra ord, och vi som har tränat länge fick för en gångs skull verkligen kämpa. Det är inte så lätt som det låter kan jag lova. 

Dagens form/humör
Jacken var sjukt pigg och taggad, han verkligen älskade det! I väntan på "överlämningen" så studsade han lite på bakbenen innan vi skööt iväg. 
Alla i gruppen är så otroligt seriösa i det vi gör, vi bara skulle slå tiderna! 
Jag kunde själv rensa bort tankarna och koncentrera mig på övningen...


Imorgon tänkte jag kanske leka lite horsemanship med hästarna i ridhuset, vi får se :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0