Dagens träning - T & D


Surprise
Första gången jag tömkör på... 1,5 år? Har inte gjort det sen jag hade Bonito, så Prisen fick vara min försökskanin. Kan säga att det tog cirka 20 min innan jag hittade tekniken, innan han riktigt började arbeta och samarbeta (fatta vad jag vill). Vi höll på lite över en timma, och de sista 20 minuterna gick han super. Eftersom jag inte är så van med tömkörning så tränade vi mest på rakt spår, lite på volter och samlad kort trav.
Vet att han har blivit tömkörd massor, det märktes också att han var van, perfekt läromästare för mig då :)
GRYMT kul var det i vilket fall som helst, tror jag ska försöka tömköra båda hästarna lite mera nu.




Jacquard
Märkte att han hade lite början till skavsår på ryggen, som om det skulle vara efter sadeln. Känns dock konstigt att jag inte märker det förrän nu, sist jag red med sadel på honom var i fredags. Tur iaf att vi ska prova nya imorgon, så jag sket i den, fick bli barbacka istället (känns nästan mer naturligt att rida utan än med sadeln nu för tiden).
Red med det tredelade bettet lite dressyr i ridhuset, han kändes mjuk och fin som vanligt. Kände lite på honom bara, red i cirka 40 minuter. Ibland slog han ifrån, men större delen av tiden gick han stadigt i formen. I galopperna hade han huvudet upp i det blå till en början, men mjuknade sedan och gick även där stadigt i båda varven. Fattningarna tar han otroligt snabbt nu för tiden!
Det är sjukt kul att rida honom just för att det bara blir bättre och bättre för varje vecka/månad som går. Han är mycket speciell, har som sagt tagit ett år för mig att komma någon vart, nu är han helt underbar!
 
Men tålamod... det viktigaste enligt mig när man jobbar med hästar.
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Vilken fin blogg med söt häst (:

2010-02-01 @ 21:06:09
URL: http://sryttarna.blogg.se/rebeccah
Postat av: Johanna

åh, du känner också som jag . jag tycker personligen också att det är skönare att rida utan sadel. jag känner liksom hästens minsta rörelse i ryggen, känns som jag får mer kontakt än med en tjock sadel som stör kontakten. haha du kanske inte känner som ja men det lät så :D <3

2010-02-06 @ 22:06:50
URL: http://johannabellander.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0