Hoppade Jacquard (söndag)

Det har vart fullt upp hela lovet med att rida ut i snön o busa så hoppa var ju tag sen vi gjorde, senast var på maskeradhoppningen som var den 12 december (alltså cirka tre veckor sen) och innan dess så var det två-tre veckor sen jag verkligen hopptränade. 
Kom ju på att jag tävlar nästa helg så det vore ju bra att testa formen lite. 

- Jullovsmys bilder

Hoppade tillsammans med Johanna och Comet i ridhuset.
Nu på lovet har ridskolan en massa hoppträningar så vi tajmade en tid mellan två lektioner, perfekt då banan redan är uppbyggd. 
Vi fick lite publik på köpet dock, men sånt är alltid trevligt.

Provade att hoppa med bettet då han har börjat trivas bra på det nya tredelade och för att han på senaste tiden hängt sig lite i hackamoret och blivit stark.
Började att hoppa lite på småhinder, några språng på en volt och tog något enstaka hinder ibland och lite olika svängar som uppvärmning (60-80cm). 
Sen hoppade vi en bana på cirka 80-90cm, en bana på 6 hinder som avslutar med en trippelbarr, innan vi höjde upp och hoppade banan på 100-105cm som jag hoppade två gånger.

Första gången så slarvade han en hel del, gick i korsgalopp och rev med bakbenen. Därför kände jag att hoppa igen och göra det 100 gånger bättre. 
Jag tog det lugnt, hoppade första hindret en eller två gånger saktade av och kortade lädrerna och började om igen. 
När jag kände att jag kunde vara fullt koncentrerad och hitta en bra galopp körde vi på igen och fick mycket bättre språng. 
Han hamnade i kors en gång men istället för att trixa sket jag i det och red på, det gjorde att han rättade sig själv och vi kunde fortsätta utan problem.
Jag insåg efter femte hindret på väg mot sista att det hade gått bra hela vägen och såklart tappade fokusen, istället för att rida började jag tänka och räknade till helt fel galoppsprång och stannade honom själv precis framför hindret (en trippel på 110cm).
Gjorde det också för att jag kände mig lite instängd då det var en vägg på ena sidan och en häst på andra sidan. 
Hatar när det blir så, när det är jag som tabbar och tänker för mycket.
Men bad hästen att flytta sig och red på igen, nu mycket mer koncentrerad och språnget blev istället klockrent. En bra avslut på träningen! 



Jag är nöjd och stolt över min prins, nu när vi hittat varandra bra och börjat kunna hoppa ordentligt även utan tränare. Jag är nöjd eftersom det var ett bra tag sen vi hoppade och att jag inte blev osäker (blir lätt det, eller tanksprid). 
Det kan gå hur som helst på lördag då vi ska tävla, men det får det göra också. Huvudsaken är att det ska bli kul, vi tar det som en träning.
Ska bli spännande då det är första gången vi hoppar regionalt.
  

Kommentarer
Postat av: flajsii

gud vad kul. Lycka till ! :D <3

2010-01-05 @ 22:55:17
URL: http://flajsii.devote.se
Postat av: trulsdottern

Tack :D <3

2010-01-06 @ 12:12:30
URL: http://trulsdottern.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0