Jack, dålig humör...

Jacquard visar veldigt tydligt om något är fel, om det är något han inte är nöjd med. Vilket är bland det bästa med honom, även fast han är lite utav en humörshäst.
Finns inget värre än hästar som inte visar smärta osv. Hur ska man då veta? Jag har lärt mig efter Bonito (min förra saknade, älskade foderponny) att vara riktigt uppmärksam med att lyssna på hästen. 
Som JF Pignon sa på sin klinik "pratar hästen, är det något fel".



Därför har det varit lite jobbigt den senaste tiden då Jacquard har varit på ganska dålig humör, i boxen och vid all hantering då. 
Han har naffsat, surat och varit hur grinig som helst, inte alls samma Jack som jag känner igen. 
För inte så länge sen var han grinig för att han fick stå i sjukhage ett par dagar (missförstånd mellan oss och personalen) men det var länge sen och gick över fort. 
För några veckor sen hade han sparkat sig själv under magen, fick två bulor som gjorde ont. Red då barbacka en vecka och det märktes inte alls av när man red, inte ens med sadel sen. 
Men när mar borstade, då slickade han öronen bakåt och högg i luften. Nu är bulorna borta men han blir fortfarande grinig när man borstar, så jag misstänker att "bulorna" flyttat sig bakåt och fortfarande kanske gör ont.
När man rider märker man ingenting alls, då är han lika underbar som alltid. 



Kanske det varit lite för många olika som har fått rida på honom den senaste tiden, han är så otrolig känslig, mår allra bäst som enmanshäst.
Inprincip vem som helst kan rida honom, det är inte det jag menar. Vad jag menar är att han behöver en person, en som verkligen bryr sig, inte fler.
Det är det jag har lärt mig under det här året med honom, han är speciell. Jag vet med mig själv att jag aldrig kommer klara av att lämna honom, har aldrig älskat honom så mycket som jag gör nu...  

                              

             

Ibland när jag pysslar med honom kan han vända på huvudet och bara kolla på mig.. En gång såg han djupt in i mina ögon.. länge.. Åh vad jag vill veta vad som döljer sig där inne, bakom hans varma, tanksprida ögon. 
Kommer vara extra uppmärksam på honom just nu, jag börjar bli lite osäker på vad han vill säga mig. 
























Kommentarer
Postat av: Emelie

så himla fina bilder!!

2010-01-10 @ 18:34:14
URL: http://eemelies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0