Kyla

Idag har båda hästarna fått stå pga att det är så sjukt kallt ute. Hästarna har ingen problem med kylan men varken jag eller mamma kände att det skulle gå att rida och tömköra.
Man skulle inte kunna få igenom något med stenfrysna fingrar och fötter, så idag har vi bara kämpat med att få upp värmen i huset.

Hästarna på ridskolan fick stå inne hela dagen för att det var så kallt imorse, vilket jag tycker är helt fel. Hästar klarar av kylan mycket bättre än vad vi gör, därför ska man inte jämnföra sig själv med hästen som en viss person verkar göra.
Men hur vet man att hästen inte kommer frysa?

Det bästa man kan göra är att öka grovfodret, ju mer hästen äter, desto lägre temperaturer klarar den. Dock är det inte många som skulle kunna tänka sig att öka foderstaten på sin häst... Istället slänger de på ett extra täcke, men jag har läst lite om det och ska visa er vad de skriver om just den biten.

Taget från en artikel från "Hippson"
" Dubbla täcken både onödigt och riskfyllt
- Att lägga på hästen ett extra täcke ger bara tio procent bättre isolering. Det är dessutom tungt för hästen och kan ge ryggproblem. För varm täckning kan också leda till att hästen ökar sin fuktavgivning under täcket och får svampangrepp. "

Det är mycket olika från häst till häst hur bra de klarar av kylan.
Jacquard som exempel har aldrig frysit något, men han är också den häst som får mest grovfoder i vårat stall (bortsätt från Comet som får fri tillgång). Innan jag fick honom gick han också på fri tillgång, vilket har den största betydelsen till att han inte fryser.
Dessutom beror det också lite på rasen, han är en connemara som sätter bra mycket mera päls än som exempel Surprise som är en arabkorsning. Men när jag tänker efter nu beror det nog mest på individen, då vi har en arab på ridskolan som sätter minst lika mycket päls som teddybjörnen Jacken.

När vi klipper hästar tar vi bort den naturliga isoleringen, pälsen. Därför är det viktigt att man sätter på ett täcke som ersätter det vi tagit bort, annars sätter vi oftast på täcken i onödan.
Det finns två sätt som hästen tydligt visar om den fryser.
Jag citerar "Om hästen reser pälsen eller skakar är det ett tecken på att den fryser, säger Karin. Om du inte ser några av dessa tecken så kan du vara ganska säker på att din häst inte fryser, hur kallt du själv än tycker att det är."

Så släpp ut era hästar, släng ut extra mycket hö/hösilage och låt dom njuta av den friska luften istället!
 



Har du något att tillägga? Ordet är ditt.

Kommentarer
Postat av: minna - saknar dig freja!

hihi vad gullig han är som rullar 26737 gånger :D

2010-01-07 @ 00:34:45
URL: http://minnajmn.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag håller med dig till fullo det är så onödigt tycker jag! om dem ändå har päls! men Joost som jag lånar och har nere på skolan hade ett vintertäcke på sig när han var rakad inte så jätte varmt och det vräkte ner och blåste som faaan! :P då frös han så mycket att han kickade efter mikaela som skulle hämta honom när han skulle in...

Hästar klarar -10 grader med sommarpäls tror jag det var. det är Blåsten dem inte klarar och regnet ;) skippa vintertäcken om dem inte är rakade och sätt på dem ett när det blåser ;) <3<3

2010-01-07 @ 00:50:29
URL: http://srgkba.blogg.se/
Postat av: Magda

Jag har en bild på Prisen när jag precis hade fått honom, han ser ut som ett troll. Helt orakad och med låååång man och svans och ser busig ut:) Antar att fryssenheten kom när han blev lite äldre. Hoppas ni har det bra. Kram Magda

2010-01-07 @ 09:30:29
URL: http://darlinglilli.blogg.se/
Postat av: Syrran

Helt rätt! Ibland är folk riktigt mesiga när det gäller hästar, som du säger, öka grovdfodret och genast får hästen upp mer värme.

2010-01-07 @ 13:25:57
URL: http://dansande-skruttet.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Jag pratade med "EN VISS PERSON" och frågade varför i tusan hästarna var inne. Då kommer hon med svaret: Det är så himla kallt och vattnet fryser samt att det blir kallt i stallet. hm..

2010-01-07 @ 18:34:58
URL: http://johannabellander,webblogg.se
Postat av: Lina Renström - Bli veckans blogg!

SV: Tack så mycket :D Hahha aa nu är vi värsta konkorenterna :P <3

2010-01-07 @ 19:37:54
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Lina Renström - Bli veckan blogg!

Rocky är ju oxå med :P haha! <3

2010-01-08 @ 21:45:44
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0