Söndagsmys med prisen!

Idag när jag gick in i Jack o Prisens hage kom båda hästarna fram till mig, först Jacken sen efter en stund även Prisen. Himla gulliga och sociala var dom, verkligen en bra start på dagen.
När jag tog in Prisen vart Jack lite förvånad, han ville/trodde ju att jag skulle ta in honom. Han verkade lite besviken när jag lämnade honom själv i hagen, men nu får han vänja sig med att jag också har en till häst att pyssla med.
Åh tänk om man kunde säga till sin häst att "Kommer aldrig sluta älska dig", men man helt enkelt visa lika mycket kärlek till båda hästarna, är ett måste! 

Tog i alla fall in Prisen, bytte täcke och började knalla ner mot ridskolan (cirka 10 minuters promenad). 
Han var hela tiden pigg och glad, öronen nyfiket spetsade framåt och gav små frustningar i jämna mellanrum. Ibland fick jag stanna honom, visa att "här är jag" placera honom bakom mig, backa honom något steg. Han fattade fort även fast det var mycket spännande runt omkring att kolla på och hästar som gnägga som fångade uppmärksamheten. 
Jag kände att det är viktigt att redan från start vinna lite respekt, på ett vänskapligt sätt såklart men samtidigt bestämt. 
Det var en gång som han stod på bakbena lite, men räckte med en liten "morrning" och han skärpte sig. Det är okej att vara glad och busig men visade bara att de har sina gränser. 
Hela vägen gick han bakom mig och jag kunde ha långt grimskaft, riktigt rolig häst! 



Nere på ridskolan provade vi ut en sadel, innan vi skaffar/köper egen så får vi låna en av dom.

Sedan promenixa vi runt gården, kollade in området lite. 
Grisarna var mycket skrämmande och lite intressanta, men han litade på mig och vågade sig förbi dom.
Det var riktigt mysigt att promenera med honom och han var hela tiden nyfiken och positiv.

Tillbaka i stallet tog jag först in Jacken innan jag släppte ut honom igen, och han hälsade glatt på sin nya kompis.
När jag sedan släppte ut honom gnäggade han även till mamma som gav honom lunchen. 
Efter att ha ridit Jacken så gick jag för att ta in honom, direkt när han hörde min röst kom han längst bort från hagen i ökad trav och spätsade öron, även då med en hälsning. 
Himla charmig herre som bara hittills spridit ut en massa positiv energi. Matglad och grymt social, han verkar redan trivas bra, hoppas han kommer att göra det i fortsättningen också!

 


Kommentarer
Postat av: flajsii

guud vad kul. Verkar ju redan som om ni har lärt känna varann ^^ <3

2010-01-05 @ 22:48:58
URL: http://flajsii.devote.se
Postat av: trulsdottern

haha han är en veldig social häst :) Vi har nog mycket kvar o lära av varandra dock :)

2010-01-06 @ 12:13:29
URL: http://trulsdottern.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0