Massage idag

Kom precis hem från stallet och det känns riktigt bra! Det slutade med att båda mina hästar fick en omgång massage och genomkoll.

Jacquard
Hon sa att han såg riktigt fin ut och berömde mig för det. När hon kände igenom honom hittade hon inga som helst spänningar eller något som skulle tyda på att han skulle ha ont någonstans, så det blev en vanlig helmassage!
Vilket betyder att han återhämtat sig bra under vilan, han har alltså fått vila sedan den 22 feb.
En sådan otrolig lättnad och hon berömde mig även för det, att jag tänkte och agerade som jag gjorde med honom, inte alla som skulle ha gjort som jag gjorde...
Imorgon börjar jag sätta igång honom och om cirka en månad kommer han att få massage igen, det kan nog vara bra för hästarna att få det någorlunda regelbundet.
Jacken såg hur nöjd ut som helst, det här gjorde honom jättebra!

Surprise
Vi bestämde att han också skulle få en genomkoll och tur det... Han var betydligt mer spänd, hade en hel del spänningar, massören kunde till en början knappt ta honom på höftknölarna och det märktes tydligt att han hade ont. Eftersom jag inte haft honom så länge eller ens hunnit tänka på att han skulle ha ont någonstans så hade jag inte väntat mig det, men några pusselbitar föll på plats så jag var inte förvånad om man nu kan säga så.
Han har ju varit lite stel och så när jag ridit, och lite låst i bogarna.
Dessutom ömmade han lite på ryggen och vi kom fram till att just det berodde på sadeln, då den är lite liten i sitsen för mig som gör att min tyngd på hästen hamnar fel. 
Med andra ord ska vi leta upp en ny sadel åt honom, tills vidare tänker jag tömköra, rida barbacka och med galoppsadeln, samt sätta på en tjock padd på den sadeln han har nu. 
Han fick då en "behandling" idag, och det gav märkbara resultat när hon sedan var klar. Han ska få en behandling till redan om en vecka igen.

Något jag rekommenderar!
Det här är bland det bästa jag gjort på länge och som jag kommer att fortsätta med. Vi pratade ganska mycket om hästhållning, träning och allt möjligt, och jag gillar hennes syn på hästar. Dessutom är hon bra utbildad och även massör för ryttare, så kanske man själv beställer en massage någon gång?

Kan skriva ner mer info om henne lite senare, nu måste jag iväg och äta middag sedan pussa på hästarna igen. Bloggar mer ikväll :)    


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är skitbra med massage, första gången Flugan fick det och jags edan dagen efter red ut. Jag tror aldrig jag har sett den hästen så underbar, han kunde gå i perfekta avslappnade och låga formen.

Det kommer nog bli mycket förändring(positivt) med jacken oxå :D

2010-03-19 @ 20:05:33
URL: http://hannaochflugan.webblogg.se/
Postat av: Magda

För många år sedan så hade han inflammation i ett muskelfäste i korset och det gjorde att han gick och spände sig. Han blev genomkörd av en kiropraktor/massör i Oktober om jag inte minns fel.

2010-03-19 @ 22:17:06
URL: http://darlinglilli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0